Nyheder

Dato: 27/09/2019
Forfatter: Esben Dan

Friluftsliv er et af tre profilfag; Gymnastik, Friluftsliv og Musik på Vesterlund Efterskole. Friluftsliv giver eleverne et pusterum fra en travl hverdag med boglig undervisning og et højt aktivitetsniveau.

”Friluftsliv står for mig som fællesskab og hygge med gode venner”, udtaler tidligere elev Rasmus Frey årgang 2018/2019. Når man spørger Rasmus Frey hvordan efterskoleåret har været, er svaret han hurtigt og klart: ”Jeg har haft et helt igennem fantastisk ophold på Vesterlund Efterskole”. Gennem blod, sved og glædestårer har Rasmus stiftet nye kammeratskaber, som har været med til at påvirke ham. ”Kammeraterne har gjort det til noget helt særligt fordi, det er de mennesker som er på skolen, der gør VE til det den er” nævner Rasmus. Han udtaler videre: ”Jeg har haft et helt igennem fantastisk ophold på Vesterlund efterskole. Jeg mødte en masse nye kammerater som har været med til at påvirke mig, og mit år på VE. De har gjort det til noget helt særligt fordi, det er de mennesker som er på skolen som gør VE til det den er. Derudover har skolen selvfølgelig sat rammerne for, hvordan tingene skulle gå og hvad der skulle ske og det synes jeg de har ramt spot on!

Valgfaget Friluftsliv er med til at give eleverne en forståelse for naturen og de muligheder naturen og lokalområdet byder på og har af potentialer for fysisk og social udfoldelse. Alt dette er med til at påvirke elevernes dannelse. ”Jeg valgte at have friluftsliv fordi jeg elsker at være udenfor og lave ting i naturen, og fordi jeg synes, at det kunne være en hyggelig og lærerig pause fra gymnastikken. Vi besøgte skolen og hørte om både kanosejlads og MTB, men også om klatring og bålmad. Det ramte mig, og rummer alt det, jeg godt kan lide”, forklarer Rasmus Frey.

Friluftsliv er med til at fylde efterskolerygsækken med nye og spændende oplevelser, som giver både den enkelte, men også fællesskabet nærvær og nærhed. I friluftsliv stræbes der efter at præsentere eleverne for en legeplads af uanede muligheder, samt et kendskab til hvordan naturen kan bruges til undervisning, og hvorledes eleverne stifter bekendtskab med såvel velkendte og ukendte aktiviteter. I løbet af skoleåret præsenteres de for kano, kajak, mountainbike i lokalområdet, klatring og basisfriluftsliv som indeholder bål mad, navigering efter kort og kompas, og eget mere. ”Mine forventninger var, at jeg skulle lære en masse omkring mad over bål og deltage i andre fede oplevelser som klatring, MTB, kajak, kano, kajakpolo, undervandsrugby osv. Til sidst på året var planen også at jeg skulle deltage i den populære Norgestur”, udtaler Rasmus Frey. I friluftsliv forsøger friluftslærerne at præsenterer aktiviteter, som overskrider eller rykker elevernes grænser.

I den første periode af skoleåret bruges der tid på sejlads, herunder kano og kajak. Gennem undervisning og egen erfaring har eleverne mulighed for at erhverve sig et European Paddle Pass (IPP- standarderne), som er et sæt europæiske minimumsstandarder for uddannelse af roere/udøvere i kano- og kajaksejlads. Rasmus udtrykker blandt andet at, ”Friluftslærerne havde meget viden og var rigtig gode til at gøre faget spændene, og de havde delt de enkelte områder imellem sig, så de var vildt gode inden for deres område. ”Det har blandt andet været med til at give motivation, når nogen går forrest og viser vejen, så får jeg lyst til at gå med, og gøre det godt” udtaler Rasmus.

Rasmus Frey nævner som afslutning, at friluftsliv har levet fuldt op til hans forventninger, med fantastiske oplevelser og et sundt afbræk fra en travl og digitaliseret hverdag. ”Friluftliv står for mig som fællesskab og hygge med gode venner” afslutter Rasmus.

Har du/I lyst til at vide mere omkring friluftsliv, så kom forbi på søndag til Efterskolernes Dag kl. 13.00 – 17.00. Vi står alle klar til at besvare eventuelle spørgsmål.

Vi glæder os til at se dig.