Nyheder

Dato: 12/02/2019
Forfatter: Jens Hagelskjær

Europatour 2019

I skolens rejseuge i uge 6 valgte 17 elever at rejse med Lars Nørregaard og undertegnede på tur til Italiens hovedstad ROM.

Det blev en rigtig spændende, interessant og afvekslende tur med mange store og uforglemmelige oplevelser, og alt gik bare rigtig godt takket være en rar og positiv indstillet flok elever, der fungerede godt som gruppe. Dertil kommer at vi ramte Rom i en uge med høj solskin og 16 grader – helt fantastisk.

Vi skulle selvfølgelig flyve til Rom, men fra Billund skal man over Bruxelles for at komme stil Rom, og det betød så, at vi mandag morgen havde over 6 timer foran os i lufthavnen i Bruxelles, så derfor tog vi bussen ind til centrum af Belgiens hovedstad, og vel også Europas hovedstad. Vi kørte forbi NATOs hovedkvarter og stod af midt i EU-kvarteret med de store bygningskomplekser, der rummer EU-parlament og EU-kommission mm. På vores spadseretur endte vi nede på Grand Place – byens meget flotte torv og selvfølgelig var vi også henne og se Manneken Pis.

Mandag aften ankom vi til hotellet i Roms centrum, og mange var glade for at i hotelles kælder ligger en McDonald. Det skal nu retfærdigvis også nævnes, at mange elever i løbet af ugen også besøgte andre restauranter, hvor pizza og pasta var på menuen. Og hele gruppen spiste også aftensmad sammen 2 aftener på turen, og her havde vi fundet gode autentiske restauranter med fin italiensk mad.

Mandag aften sluttede med en gåtur til Trevi-fontænen, som ser helt fantastisk ud med lys på.

De næste 2 dage stod i kulturens og historiens tegn. Vi besøgte paven i Vatikanet, men han var desværre rejst udenlands, men med vores lokalguide fik vi en særdeles grundig og spændende indføring i Vatikanets historie og så Michelangelos værker, bl.a. i det Sixtinske Kapel. Vi var selvfølgelig også inde i Peterskirken og opleve denne kolossale kirke.

Tirsdagen sluttede med besøg på Castello d. Angelo, Engleborgen, en ikke helt så kendt bygning i Rom, men den har en spændende historie og en speciel arkitektur.

Vi fortsatte næste dag med guidet tur i Colosseum og Forum Romanum. Her lykkedes det igen vores dygtige guide at gøre historien levende og sammenhængen med Bruxelles blev ganske tydelig.

Og så var vi ellers rundt i selve Rom på gåben og så mange fine pladser herunder pladsen ved den Spanske trappe, og vi besøgte også en del kirker herunder den over 2000 år gamle Pantheon og også et marked fik vores besøg, ligesom vi var nede og se katakomberne.

Torsdag aften tog vi alle til det Olympiske Stadion og så Lazio vinde 1-0 over Empoli i den bedste fodboldrække i Italien. En god oplevelse for os alle at se, hvordan 25.000 tilskuere går op i fodbold.

Turens sidste punkt var en tur ud til Monterotondo, som er en by nordøst for Rom. Her havde vi aftale med den lokale gymnastikklub om fælles træning og spring, og det blev en god oplevelse for begge parter.

Indimellem var eleverne også ude på egen hånd, og mange gjorde nogle spændende indkøb og havde gode oplevelser. Og dejligt at se, hvor gode og ansvarlige eleverne var og opførte sig, når de var overladt til sig selv.

Vi skulle flyve hjem fra Rom lørdag morgen kl. 06.30, så vi tog ud til lufthavnen sent fredag aften og tilbragte natten i lufthavnen, ikke den mest komfortable løsning, men dog den bedste løsning i forhold til det tidlige tjek in. Alle klarede natten fint, og hjemturen forløb også godt, så vi landede rettidigt i Billund – trætte, men i højt humør efter en fin uge i vores lille gruppe.