Nyheder

Dato: 17/03/2021
Forfatter: Esben Dan

Genåbning

Hjem til VE

Elevholdet 20/21 vendte i mandags hjem til skolen for at genoptage deres særlige efterskoleår.

De kommende dag er der fokus på sociale aktiviteter, inden en mere almindelig efterskolehverdag venter.

Siden nytår har efterskolelivet foregået gennem computerskærmen og det virtuelle univers. Det har været en markant anderledes hverdag, end eleverne har været vant til. ”For mig har det betydet, at man bliver lidt mere usikker på, om man egentlig har de venskaber man havde og om alt er som det plejer” udtaler Caroline Tronsen. Virtuelle arrangementer har formået at holde eleverne tilknyttet til hinanden, mærke fællesskabet hver for sig, men samtidig forberede dem på hjemkomsten til VE. ”Men så kommer man ind på skolen igen og så er det ligesom før”.

Det var en flok forventningsfulde, glade og spændte elever der mandag eftermiddag langt om længe kunne vende hjem til Vesterlund Efterskole. For ikke nok med, at de igen kunne vende tilbage til skolen, fik eleverne deres nye gange og værelser. ”Det er mega fedt, at være tilbage på Vesterlund. Så kan man se alle sine venner igen” udtaler Caroline Tronsen, som har savnet efterskolelivet og det fællesskab der opstår når unge mennesker mødes og fordyber sig.

Et af midlerne til at finde fællesskabsfølelsen frem hos eleverne er gymnastik. Et forpligtende fællesskab hvor der er plads til alle. ”Gymnastikken ryster os sammen og får os til at indgå i vores fællesskab”, siger Caroline med et stort smil. Gymnastikken kan noget specielt og det har været et vigtigt element, for at eleverne kan finde hinanden igen.

Den kommende tid skal bruges på at være social, deltage i aktiviteter og få det maksimale ud af den resterende tid.

Nyheder

Dato: 01/02/2021
Forfatter:

100 års

Jubilæum

At grave i historiebøgerne og lade sig rive med af 100 års efterskole i Vesterlund giver virkelig indsigt, viden og gåsehud. At have en efterskole med så mange fortællinger og som har gennemgået så stor en forandring men også forankring gennem årene, er imponerende.

100 år og kun fem forstanderne, hvoraf den 5. og nuværende forstander Søren Haubjerg tiltrådte for blot 1½ år siden er ligeledes imponerende.

Det hele startede med, at en lokal folkeskolelærer i Vesterlund Wilhelm Grell ytrede ønske om at blive efterskoleforstander, hvis muligheden bød sig. Det gjorde den i perioden op til januar 1921, da en mindre gruppe af lokale folk, med Jens Jensen i spidsen, startede de første tanker om tilblivelsen af Vesterlund Efterskole. Wilhelm Grell blev forstander fra skolens opstart i 1921 og helt frem til 1938.

Fejringen af 100 års jubilæet blev på selve dagen markeret med morgensang for enkelte af skolens ansatte og bestyrelse, og med stor afstand! Desværre helt uden skolens nuværende elever, som jo sammen med alle andre efterskoleelever i dette land er hjemsendt.

Samme eftermiddag var forstanderen host ved et planlagt virtuelt jubilæum sammen med skolens viceforstander Carina Bangsø Stokholm. Et sammensat arrangement med fællessang, historiske tilbageblik og forskellige videoer fra især gymnastikkens udvikling på Vesterlund Efterskole. Der planlægges med at afholde en større fejring af denne flotte mærkedag i maj måned 2022, da det vurderes, at skolen til den tid kan fejre det ordentligt, og invitere alle gode venner af skolen indenfor.

Med skolens nye forstander Søren Haubjerg står skolen overfor en større opgradering. Søren udtaler: ”Vesterlund Efterskole vil igennem de kommende år gennemgå en væsentlig opgradering. Jeg kalder det Vesterlund version 2.0. Skolens forgængere har gjort et fortræffeligt arbejde for denne efterskole og skolens renommé, og i tiden fremover, vil jeg sammen med skolen dedikerede medarbejdere og bestyrelse udvikle skolen på såvel det indholdsmæssige i form af skarpe profiler indenfor især gymnastik, men også indenfor profilerne friluftsliv og musik. Og som en gennemgående og altdominerende hovedingrediens vil der være fokus på også at udvikle skolens boglige profil. Derudover har det min store opmærksomhed, at skolens fysiske rammer skal være i orden. De skal være opdaterede, indbydende og nutidige. Både for de elever som ønsker at gå her men også for skolens personale, så skolen er et godt sted at arbejde”.

Søren påpeger, at hans tanker om udviklingen af skolen til alle tider handler om mere end rammen, og hvad der konkret er i rammen. ”Det er den enkelte elevs personlige rejse og udvikling, vi hver dag skal stå på tæerne for at gøre så god som mulig. Det er den afsluttende begejstrede glød i øjnene som gennem 10 måneder tændes gennem personlige succeser, nye venskaber, et stærkere personligt fundament, det hele handler om. ALT det vi kommer ind i rammen af oplevelser, gymnastik og meget andet er alt sammen kun midler til at nå målet. Målet i sig selv er personlig udvikling og paratheden til det videre liv”: afslutter en glad forstander for 100 års jubilaren – Vesterlund Efterskole.

Nyheder

Dato: 09/12/2020
Forfatter: (elev) Anne Jepsen og Emma Hestbaek

Musikuge På Vesterlund Efterskole 2020

[absdi’nƐns]

Den 23. november startede ugen, som alle Vesterlunds elever havde set frem til – nemlig Musikuge 2020. Der var lagt i ovnen til et fantastisk show, som i denne omgang gik under navnet [absdi’nƐns]. Det skildrede den tomme følelse, vi alle mærkede under coronakarantænen. Hvordan vi ikke kunne få opfyldt det fysiske behov uden nærvær og omfavn, da vi alle blev sendt hjem i vores egne stuer. Vi fik længsel efter tryghed og kropskontakt. Vi fik abstinenser.

Et anderledes år

Musikshow er en vigtig tradition på Vesterlund Efterskole. Mange af os frygtede, at Corona ville gøre det umuligt at gennemføre musikshow i år, men de dygtige lærere havde gået på kompromis og udtænkt en fantastisk løsning, hvorpå vi kunne, med få ændringer fra de andre år, lave et fantastisk show, hvor man ikke mærkede noget til Corona. Vi kunne selvfølgelig ikke lave et helt ordinært musikshow, hvor hele elevholdet stod samlet i én flok, men der blev opsat tribuner, så vi kunne synge i primærgrupper med afstand, og da vi aldrig har prøvet andet, var det for os nærmest federe at kunne fylde HELE hallen op med vores eget show. Vi var bare utrolig lettede over, at der var mulighed for at lave et show i år også.

Ugens gang

Vi begyndte hver morgen med øvning af storekoret, som var en af vores yndlingsting ved musikshowet. Når alle står og synger, mærker man virkelig fællesskabet og sammenholdet på en efterskole – vi fik kuldegysninger flere gange. Her havde vi Louise og Troels til at hjælpe os med at få det til både at lyde godt og se fedt ud med små koreografier.

Mellem frokost og aftensmad var skemaet inddelt i 45-minutters intervaller, hvor man skulle ud til de værksteder, vi fik tildelt inden ugens begyndelse. Her kunne man lave rekvisitter, storytelling, band, PR, foto/video, kostumer og dans. Der var fart på, for alt skulle stå færdigt og klar til første gennemgang onsdag eftermiddag. Det var virkelig fascinerende at være en del af et større projekt og mærke hele skolen summe af spænding og energi. At have mærket hele skolen være i gang, hver mand i sin egen opgave, gør bare, at vi glæder os endnu mere til foråret, hvor vi også sammen skal være en del af at løfte en kæmpe opvisning på benene.

Anne var en del af lillekor, band og havde også fået tildelt en solist-rolle som sanger på sangen ”Both sides now”. Det har været helt vildt spændende at være en del af musikken, og ikke mindst at være solist. Det var nervepirrende, men fuldstændig ubeskriveligt at stå på scenen med storekoret, som kun gjorde sangen endnu bedre. Emma var danser til ”Sun in Our Eyes” samt havde en duo-dans med en anden pige. Som danser fik man et helt andet perspektiv og synsvinkel på showet, men ikke desto mindre var det en unik oplevelse. Smilet sad fastklistret i ansigtet, mens den indøvede koreografi bare spillede og gik op i en højere enhed, og at publikummet klappede til, gav en endnu mere berusende følelse.

De første tre dage sluttede også af med endnu mere øvning af storekor efter aftensmad, så vi kunne lyde helt perfekt til torsdagens første show med publikum på. Det var en smule langtrukkent til tider, men det var det hele værd i slutningen.

Showtime

Torsdag aften 19.30 gik introvideoen til vores første show i gang i den mørklagte hal. Vi fik heldigvis skabt nogle rammer, så forældre kunne komme ind og se musikshow i hallen og mærke den ubeskrivelige atmosfære der skabes, når alle elever synger sammen.

Vi havde inden showet mødtes nede i springcentret til opvarmning af stemmen i form af hyggesang og dans, og her kunne man mærke spændingen – næsten tage fat i den. Det var med spændte skridt, vi gik mod hallen, og undervejs i showet kunne man ikke lade være med at smile over, at vi som elevhold havde udrettet noget så ubeskriveligt. Talent – det har Vesterlund nok af.

Første gennemgang gik strålende, med undtagelse af en dør, som væltede med et brag under et speak. På trods af fejlen, grinede både elever og forældre. Vi kunne ånde lettet op efter første forestilling og kunne ikke vente med at gøre det igen dagen efter!

Fredag gik igen med lidt øvning om morgenen og til vores alles glæde – en god lang pause. Første show spillede klokken 16:00, hvor hele forberedelsesproceduren fra gårsdagen gik igen. Denne gang stadigvæk med spænding, men lidt mere med rutine.

Sidste gang på scenen

Stemningen efter sidste show var helt fantastisk. Da lysene gik ud efter slutnummeret, brød hallen ud i klappende forældrene, mens vi bukkede og sang videre til vi ikke kunne mere. ”VESTERLUND, VESTERLUND, VESTERLUUUND!!” Vi kunne blive ved for evigt. Det er en oplevelse, vi sent vil glemme, og vi kan ikke være mere taknemmelige for, hvor hårdt lærerne har arbejdet for at give os præcis den oplevelse og de følelser, de vidste, det indebar.

Fredag aften kom vores helt egen musiklærer William Wester endda og gav en fed koncert med sit band. Der kunne ikke have været en bedre afslutning på sådan en fantastisk uge.

2020 – vores år!

Der er ikke mange ting i 2020, som er blevet, som de plejer – og musikshowet er ingen undtagelse. Men på trods af Corona-restriktioner og udfordringer, har det været helt perfekt. Vi er et specielt år og et specielt elevhold, men det gør os unikke, og vi vil huske den her uge og det her år.

Vi har som elevhold bevist, at hvor der er vilje, er der vej. Det er vi stolte af.

Se flere billeder: TRYK HER

Nyheder

Dato: 05/10/2020
Forfatter: Line Bundgaard og Maria Mundbjerg

Livet under overfladen

Dykkercertifikat

Dykkercertifikat er en af de flere spændene færdigheder som skolen kan tilbyde eleverne på skolen. Skolen tilbyder også faldskærmscertifikat, men det er kun for de elever, som er fyldt 16. Alle elever uanset alder har derimod mulighed for at tage dykkercertifikatet, dog skal man have valgfaget – friluftsliv.

I løbet af dykkerkurset oplevede vi, at fællesskabet i dykkergruppen blev meget stærkere. Vi bemærkede også, at små ting, som kunne gøre vores dyk vanskeligt, havde stor betydning for helheden. Fx hvis man havde problemer med at trykudligne, så i stedet for at fortsætte ned og forvente at problemet forsvandt af sig selv, så skulle man stoppe alt aktivitet, tage et skridt tilbage og i fællesskab fokusere på at løse problemet.

Dykkerforløbet forgik sådan, at i løbet af en uge blev de første 5 dage – hverdagene brugt på teori. De fire første dage forgik således, at i stedet for at have studietid, så så vi i fællesskab teorifilm og svarede på spørgsmål dertil. Det var lidt forvirrende til at starte med, men efter man blev sat ind i det, gav det alt sammen mening og det meste sagde sig selv. Den femte dag kom to dykker instruktører ud på skolen og gennem gik alt teorien samt to skriftlige eksamener omkring det at dykke. Vi var selv nervøse for eksamenen, men vi fandt ud af, at man aldrig kunne dumpe 100%. Dumpede man en af eksamenerne, så havde de en anden version også kaldt B-eksamenen, som man kunne tage bagefter. Dumpede man også den, så fik man den første version også kaldt A-eksamenen igen og sådan fortsat det indtil man bestod.

Efter vi var færdige med teorien, var det tid til, at vi for første gang skulle prøve at trække vejret under vand samt prøve alt udstyret. Ens første dyk bliver kaldt for pool-dykket, da det foregår i en svømmehal, hvor det er under mere beskyttede forhold. Alle blev parret op med en makker, også kaldt din Buddy, og denne person er den du dykker, udfører øvelser med og den person, der skal være ved din side til hver en tid. Pigeholdene startede med at lave pool-dyk, da piger og drenges luftforbrug er forskelligt og dermed blev vi adskilt. I vandet lærte vi, hvordan man tog udstyret på og udførte “Buddy-check” inden man gik i, samt en masse øvelser, som vi havde hørt om i vores teori, som vi så lavede under vandet. Vi var ca. 2 Buddy hold, som havde én instruktør. Dermed var vi altid i sikre hænder. Vi var i vandet i 3 timer, hvor pige- og drengeholdene derefter byttede, så det var drengenes tur. Mens det andet hold var i, så havde vi tid til at lave lektier, se film og hvad end vi nu havde lyst til.

Næste dag kom bussen for at samle os op, hvor turen så instedet gik mod Lillebælt. Ved Lillebælt skulle vi ud på vores første ud af to åbne dyk – hvilket vil sige i åbent hav. Da vi ankom, var der en hel masse instruktører. Det der overraskede os mest, var at de fleste var der frivilligt. Dette kunne virkeligt mærkes da de var der for vores skyld og ikke for pengene eller bare for deres arbejde generelt. Man kunne virkelig mærke deres interesse for at vise os en helt ny verden – nemlig verden under overfladen. Det åbne dyk foregik sådan, at vi tog udstyret på og udførte “Buddy-check” ligesom vi havde lært ved pool-dykket. Vi havde også den samme Buddy ved det åbne dyk. Derefter gik vi i vandet fra stranden og begyndte på øvelserne. Det var lidt koldt, men så snart øvelserne gik i gang, så fik man varmen igen. Øvelserne vi lavede, var egentlig bare gentagelser fra dagen forinden, men under anderles forhold. Efter øvelserne kom vi på nogle hygge-dyk, hvor vi kom ned i dybden og så blandt andet søstjerne, krabber og andre levende skabninger under vandet. Fordelingen af hvilke hold, der var i vandet, foregik på samme måde som ved pool-dykket. Dem som ikke var i vandet, sad i bussen og hyggede med film, snacks, kakao og masse andre hyggelige ting eller var nede og se på de andre dykke.

Dagen efter første åbne dyk, var det tid til vores andet og sidste åbne dyk. Det andet dyk foregik på omtrent samme måde, som det første dog var vi længere nede i dybden – i vores tilfælde 12 meter. Derefter skulle vi udføre nogle nødprocedurer samt kompas øvelser, hvor vi efterfølgende var færdige med vores kursus og dermed var vi certificeret som PADI open Water Diver. Da det virkeligt havde været en fed oplevelse, oplevede vi, at man blev lidt nedtrykt/trist, da det gik op for os, at dette var vores sidste dyk. Instruktørerne mindede os dog om at dette jo kun er starten på vores helt nye rejse.

Nyheder

Dato: 18/09/2020
Forfatter: Amalie Saaby og Jeppe Grønkær

Solospring i faldskærm

Adrenalin, nervøsitet og faldskærmsspring

I sidste weekend var vi en gruppe elever, der tog et faldskærmscertifikat. Vi Synes, det var en MEGA vild oplevelse at springe i faldskærm og meget grænseoverskridende.

Om aftenen overnattede vi i faldskærmsklubben, hvilket var virkelig hyggeligt.

Først fik vi undervisning i, hvordan man springer faldskærm. Det er vores egen musiklærer William Wester, som også underviser i faldskærm. Da vi havde lært det, som vi skulle gøre, når vi skulle springe ud af flyet, var det bare at vente til vinden var lav nok, så vi kunne komme i luften.

Ventetiden var ret så slem, fordi man gik bare og havde nerver på. Man blev lidt mere rolig af at se de andre springe først, for så vidste man, at det nok skulle gå.

Da vi var på vej op i flyveren, var vi virkelig spændte og nervøse, men da vi gav slip og faldt de 3-5 meters frit fald og var i luften, var det ikke så slemt alligevel.

Efterfølgende var vi virkelig glade for, at vi havde gjort det. Havde man nu ikke sprunget, ville man helt sikkert have fortrudt det, for det var virkelig en fed oplevelse. Vi vil i hvert fald anbefale det, hvis man får muligheden.

Nyheder

Dato: 15/09/2020
Forfatter: Kirsten Sandal

Elevholdet 20/21

Introtur til Lyngsbo

Fra mandag den 31. august til torsdag den 3. september var vi på introtur til Lyngsbo. Med cykelhjelm, vest og en djævlens masse kilometer foran os på cykel, drog vi således afsted i samlet flok.

”Turen derned var hård, men god, da man fik mulighed for at presse sig selv, lige meget om man havde cyklet meget før eller næsten ingen ting, men selvom at det var hårdt, fik man snakket med de mennesker man cyklede forbi eller ved siden af på turen, og fik skabt nye bekendtskaber,” Mathilde Bang Nielsen, elev.

Mandag morgen begyndte med morgenmad og derefter begyndte alt at blive pakket. Først blev lastbilerne pakket med telte og soveposer. Derefter blev madpakkerne smurt og cyklerne fundet frem og turen på de 60 kilometer til Lyngsbo gik i gang.

Turen blev cyklet i venskabs-kontaktgrupper, for at blive rystet sammen.

Da vi ankom, blev cyklerne stillet pænt på plads, teltene stillet op og resten af aftenen blev brugt på lejrbål samvær.

Om tirsdagen stod formiddagen på stjerneløb, hvor man skulle spise bananer med fødderne, skyde vingummibamser ud af næsen og bygge sandslotte og meget mere. Tirsdag eftermiddag var der forskellige aktiviteter som bl.a. kajaktur for dem der havde lyst, badning, beachvolley med musik og god stemning. -Og selvfølgelig sluttede vi aftenen af med lejrbål og bålsang.

Om onsdagen gik turen til Fredericia for den ene halvdel af skolen, hvor vi hørte om Fredericia bys historie. Imens var den anden halvdel cyklet over den gamle Lillebæltsbro, over til Middelfart, hvor vi også tog et hurtigt smut forbi Hindsgavl slot, før vi spiste is. Efter frokost byttede vi.

Jeg syntes at turene til Middelfart og Fredericia var helt vildt gode, da grupperne var tilfældigt opdelt og man kom derfor til at snakke med nogen, man ikke havde snakket så meget med førhen. Da vi kom hjem fra henholdsvis Middelfart og Fredericia var der glidebane, badning og kajaktur.

Den sidste aften blev sluttet af med lejrbål og sang til den helt store guldmedalje. For mig var lejrbålene om aftenen noget af det bedste, da man virkelig fik en helt speciel følelse af fællesskab og sammenhold, som man kun kan opleve på en efterskole.

Hjemturen føltes hurtigere end turen derned, da man var fyldt op af god energi, ny oplevelser og en helt speciel følelse af sammenhold. Der var dog alligevel tid til et lille velfortjent stop på McDonalds.

Alt i alt har det været en helt vildt god tur med en masse nye oplevelser, god energi og sammenhold.

Nyheder

Dato: 31/08/2020
Forfatter:

Efterskolernes dag 2020

Velkommen til efterskolernes dag på Vesterlund Efterskole.

Vi har i år valgt at byde velkommen til efterskolernes dag virtuelt. Vores kerneopgave er at holde efterskole for de elever vi har i huset. Vi ønsker, at de skal have så meget ud af efterskoleåret, som vi overhovedet kan give dem. Det betyder, at vi i år ikke tør åbne dørene for åbent hus grundet Covid-19.

 

Siden her er en virtuel ’Efterskolernes dag’. Her kan du både få en rundvisning på skolen, høre om vores dagligdag, undervisning, profil-, linje- og valgfag. Du kan ydermere booke en tid til vores informationsaftner, hvor du og din familie kan komme til Vesterlund og få en rigtig rundvisning, dog under visse retningslinjer, samt møde forstanderen og høre ham fortælle om skolen.

 

Der vil også være tidspunkter, hvor der vil være mulighed for livechat med elever, lærere og administrationen. Her kan du stille alle de spørgsmål, som du finder relevante. Du er også altid velkommen til at ringe til skolen og tale med os.

 

Velkommen til en Vesterlund Efterskoles åbent hus 2020 🙂

 

Besøg os virtuelt på http://efterskolernesdag2020.dk/

Nyheder

Dato: 24/08/2020
Forfatter: Esben Dan

Lørdag d. 26. september 2020

Aflysning af jubilardag

Kære alle tidligere elever og jubilarer!
Det er med beklagelse og ærgelse at vi på din gamle efterskole – Vesterlund Efterskole – desværre må aflyse dette års jubilardag!

Vi kan og vil ikke forsvare at byde så mange mennesker indenfor med den udvikling der er vedr. corona lige nu. Vi har som det jo er alle bekendt forsøgt at rykke dagen til slut september, men med planlægning, kalenderlogistik og 200 elever i huset, bliver jubilardagen desværre ikke til noget i 2020.

Vi kender ikke rammen for afviklingen i 2021, men vil love jer, at vi markerer jer der sammen med de andre jubilarer.

Skolen fylder 100 år.
Som det måske er jer alle bekendt, så fylder skolen 100 år d. 29. januar. Vi har ikke planlagt noget fast endnu for denne dag, men hold øje med vores sociale medier, hvor vi vil orientere om det videre. Corona kan måske igen blive en fjende. Vi må se!

Alt det bedste til jer alle og stort tillykke med jeres jubilæum på Vesterlund Efterskole!

De bedste hilsner,

Os alle på Vesterlund Efterskole /

Søren Haubjerg
Forstander (ham den nye!)

Nyheder

Dato: 17/08/2020
Forfatter: Malene Ringgaard

Blod, sved og glædestårer

Første uge i skoleåret 2020-2021

”Hvad hedder du, hvor kommer du fra, hvad kan du godt lide at lave, har du nogensinde spist en regnorm?”

Spørgsmålene er mange og vil ingen ende tage for de 200 nystartede elever på Vesterlund efterskole. Det har været en uge med knald på, hvor både nye venskaber er sået, mange valg er taget og hovederne er fyldt med information, indtryk og følelser. ”Det har været en god første uge – vildt fed!” Erklærer en elev, da vi fredag formiddag sidder i k-grupperne og runder ugen af. ”Lidt hård, men super fed” bifalder en anden.

En introuge på Vesterlund er altid præget af en del information om hverdagens struktur, introduktion til rengøringen, valgfag der skal vælges, mødet med de nye undervisningsklasser, samt en hel del navnelege og andre sociale aktiviteter. For nogle elever kan den første uge virke uendelig lang, for andre har det været som en uge på lejerskole. Nogle bliver måske overrasket over sig selv – de har for første gang mærket, hvad det vil sige at have hjemve. Få elever kan synes, at alle andre på skolen ser ud til at have fundet en ”bedsteven”, men at man selv står alene tilbage. Men uanset hvilken følelse den enkelte har, er det ikke unormalt. Det er alt sammen en del af det at starte på efterskole – og det er med til at gøre efterskolelivet til noget helt særligt. I løbet af et år på efterskole vil eleverne lære at stå på egne ben. De vil flytte grænser og lære en hel del om sig selv. Derfor er opstartsugen på efterskole et meget vigtigt element i processen og det er lærernes fornemmeste opgave, at hjælpe elevene til at komme godt fra start uanset deres ståsted.

Første uge er som sagt overstået, men et helt efterskoleår er stadig i vente og vi glæder os!

Nyheder

Dato: 12/08/2020
Forfatter: Malene Ringgaard

Skolestart 9. august 2020

Store forventninger til efterskoleåret 20/21 trods covid19

”Jeg er super spændt! Jeg glæder mig til at møde menneskerne her på skolen. Hvilke typer der er her og se hvordan det hele kommer til at spille. Jeg glæder mig!” Nikolaj Lauemøller er i dag, sammen med 199 andre forventningsfulde unge mennesker startet på Vesterlund Efterskole.

Det var med høj solskin og flaget hejst til tops at forstander, Søren Haubjerg, kunne byde elever og forældre velkommen til skoleåret 20/21. Et år med nye kapitler i den enkelte elevs egen livsfortælling og med dem selv som forfatter.

”Stor ros til jer, for at sidde her i dag” var en af forstanderens bemærkninger. Det kræver nemlig mod at starte på efterskole. Mødet med den nye hverdag, udfordringerne, modstand og glæde. Alt dette med lærerne ved deres og forældrene på afstand. Følelsen af at stå på egne ben og tage ansvar for sig selv og andre er højt prioriteret på Vesterlund.

Det er anden gang, at Nikolaj Lauemøllers mor sender ham på Efterskole. ”Jeg er helt tryg ved, at han skal have endnu et år på efterskole. Han fik rigtig meget ud af sit første år, så det er super dejligt, at han har fået mulighed for et år mere.” Nikolaj har i fællesskab med sin mor drøftet efterskoleåret på den nye skole og lavet en forventningsafstemning. Både springgymnastikken og det fagligheden skal der arbejdes mere med, men også den personlige udvikling betyder noget for Nikolaj.

Dog kan vi ikke komme uden om, at vi lever i en tid, hvor covid19 hersker. ”Vi tager det alvorligt og holder godt øje med retningslinjerne. I skal have tillid til, at vi behersker situationen og laver et godt efterskoleår for jeres børn.” Så selvom det er på andre vilkår, end dem vi normal har ved skolestart, er der store forventninger til skoleåret 20/21.

”Det er selvfølgelig irriterende, at Corona skal begrænse os på nogle punkter, men jeg er sikker på, at det nok skal blive hyggeligt og godt alligevel. Vi har jo vores familiegrupper” forklarer Nikolaj. ”Vi har talt om, at det muligvis kan ske igen, at de skal hjemsendes, men det handler om at overholde de regler der er – også selvom det kan være super svært at lade være med at kramme og give hånd” istemmer Nikolajs mor.

Med nedenstående afsluttende år fra forstanderen, blev skoleåret 20/21 erklæret for begyndt!

  • Stil krav til dig selv, før andre
  • Arbejde med den gode indstilling
  • Hav store forventninger til dig selv