Nyheder

Forfatter: (elev) Rasmus Kvist Holm, Sara Brink og Frida Mæng

Friluftstur

Vesterlund i Norge 2017

Torsdag d.11 maj kl.7:45, satte omkring 70 spændte vesterlund-elever samt lærere, sig i en bus, med retning mod Hirtshals. Færgen skulle tage os med fra Hirtshals til Kristiansand, hvorfra vi skulle køre yderligere 1,5 time til stedet hvor vi skulle tilbringe de næste 3 dage.

Færgeturen lød på 3,5 time, og blev brugt på shopping i taxfree-butikken, pomfritter og kortspil og ikke mindst hygge. De erfarne friluftsliv lærere havde anbefalet noget norsk slik, kaldet bamsemums, som de fleste af os elever fik prøvet af på færgen også. De mente at disse bamser kunne holde én varm om natten, hvis man proppede to i mundvigen inden man skulle sove.

Efter 3,5 time på færgen, satte vi os igen i busser og kørte mod “Trollakrive”, som var stedet vi skulle være på. Da vi ankom, blev vi alle fordelt ud i lavuer, som ingen syntes var synderligt luksuriøse. Mange af dem var fugtige og nogle lugtede ikke særlig godt, men stadig glade og optimiske, begyndte vi herefter at lave mad i madgrupper bestående af 4 elever, som lærerne havde lavet i forvejen. Alle måltider blev lavet på trangiaer, som er et stålsæt bestående af to gryder, en pande, en brødrister og små tilhørende divices.

Aftensmaden torsdag, bestod af pasta og kødsovs. Efter aftensmad blev der lavet bål, hygget og spist kage. Torsdag gik alle trætte i seng, spændte på hvad fredag skulle bringe.

-Meget kold nat, og det viste sig ikke at blive varmere nogle af de andre dage – godt vi lå tæt!

Fredag morgen blev vi alle vækket med sang, af vores to kære lærer William og Michael Kang. Morgenmaden skulle vi selv stå for, og der blev ristet brød over trangiaen som viste sig at værer sværrer end man lige skulle tro. Omkring kl. 9:30 stod alle elever klar til dagens aktiviteter. Vi var blevet delt op i tre grupper, efter hvad man havde ønsket af aktiviteter. De tre hold lavede hele tiden noget forskelligt, men prøvede næsten det samme. Nogle klatrede i bjerge, repellede eller blev spændt fast på en zipline og kravlede rundt i træerne en halv dag.

Jeg var selv på grøn hold, og fredag stod den udelukkende på vandaktiviteter for os. Vi fik udleveret en våddragt, neopren sko, vindjakke og en redningsvest og så var det ellers ud på vandet. Om formiddagen delte de grøn hold op i to, hvor den ene halvdel lavede stand up paddling, og den anden halvdel prøvede enten river board eller river tube. De var to mega sjove aktiviteter, hvor vi blev gennemblødte om kolde, dog havde vi alle et smil på læben da vi gik der fra. Fordi vi igen skulle ud på vandet om eftermiddagen beholdte vi vores våddragter på i middagspausen, og jeg skulle hilse og sige at det var en kold fornøjelse! Vi stod alle mand klemt rundt om et bål, og gjorde vores bedste for at få varmen inden vi skulle ud på vandet igen.
Eftermiddagens aktivitet stod på river rafting. Vi blev sat syv mand plus en guide i fire kæmpe gummibåde, fik lidt information om hvordan man styrede båden, og hvad man skulle gøre hvis man røg over borde og så var det ellers bare ned elven. En sindssyg fed oplevelse, med fart over feltet og adrenalin i blodet.

Efter en lang kold dag kom vi endelig tilbage for at få varmen. Det krævede dog et par løbeture, og en halv time inde i tørrerummet. Aftensmaden stod på pasta med kødsovs og max hygge. Lærerne havde også fået fat i en pump track bike, så der blev pumpet rundt på banen hele aften.

Efter en lidt kold nat i lavurene blev vi vækket lørdag morgen af de morgenfriske lærere. Efter besværet med at komme ud af de varme soveposer, skulle der laves morgenmad på trangiarene. Efter morgenmad, skulle mit blå hold ud på vores første lørdags aktivitet, som bestod af klippeklatring.

Vi blev sat i en bus, og kørt cirka en halv time væk fra lejren. Her blev vi taget imod af super dygtige instruktører, som skulle sikre at vi kravlede fortroligt. Dog grundet friluftslivs lærernes grundige undervisning i klatring hjemmefra, var der ikke meget at lave for instruktørerne. Klatringen stod på 42 meter rapelling ned af en klippeafsats. det var meget grænseoverskridende for mange, men størstedelen gennemførte til “UG”. Her efter skulle vi klatre op af forskellige klipper, iført seletøj. der var forskellige sværhedsgrader alt afhængigt af, hvor på klippen man klatrede. Ved siden af klippen, havde nogle elever fra blå hold lavet bål, som man kunne sidde og varme sig ved hvis man frøs. Da klippeklatringen var overstået, blev vi ført lidt længere ind i skoven af en guid. her skulle vi klatre rundt på klipperne, dog uden sele på, så der var kontant betaling ved kasse et hvis du faldte ned. her ville du lande i det iskolde vand. det resulterede i en masse elever der klamrede sig til væggen, i et drastisk forsøg på ikke at falde ned.

Efter klippeklatring blev vi kørt tilbage til lejren. her spiste vi frokost, og varmede os ved bålet. klokken 14:00 skulle vi ud og spille paintball, på en bane der lå i skoven bag lejren. Vi startede med at få uddelt camouflage dragter og masker, herefter fik vi paintball-pistolerne og vi var nu klar til at bevæge os op imod banen. Oppe ved banen, blev vi endnu engang grundigt instrueret i de forskellige regler som de havde. For som vores paintball guid sagde “lige så sjovt det er at spille paintball, lige så farligt er det”. Efter den grundige instruktion blev første kamp skudt i gang. Alt forløb fint, og det hold som jeg var på, vandt selvfølgelig første runde. I anden runde spillede vi “catch the flag”. Det gik i sin enkelthed ud på at hvert hold skulle forsøg at hejse deres flag, som hang i midten af banen. I denne runde måtte mit hold desværre erkende vores nederlag. Men lad os sige, at vi tabte med stil. Efter kampen var færdig, afleverede vi vores lånte ting tilbage, og søgte ly i lejren. Det var nemlig begyndt at små regne. Her var der kun tilbage at lave aftensmad, hygge ved bålet og selvfølgelig den obligatoriske kolde nat.

Søndag fik alle elever lov til at stå op omkring kl.9.30 hvorefter der for sidste gang blev ristet boller på trangiaen og der blev heller ikke sparet på pålægschokoladen. Efter morgenmad var der rengøreing af lavuer, fællesområder og ikke mindst trangiaerne, som Carsten tjekkede godt efter for de mindste sorte pletter.

Da alt var blevet godkendt, satte vi kurs mod Danmark. Dog havde vi en pause i Hirtshals, som for de flestes vedkommende blev brugt på Mcdonalds. Efter godt en time, steg vi på færgen og turen hjem var ikke anderledes end turen hen – der blev hygget, spillet og spist.

Tilbage i Danmark, var vi alle trætte, men der var stadig god stemning i bussen på vej mod Vesterlund. Omkring kl.23.00 ankom vi til vesterlund, trætte, men glade og begejstret, for en mega fed tur fyldt med oplevelser, udfordringer og ikke mindst en masse hygge.