Nyheder

Forfatter: Jens Hagelskjær

S.P.Q.R.

ROM

I mange mange år har det været en tradition, at mens størsteparten af eleverne tog på skitur, så tog resten af flokken til London, men nu skulle vi prøve noget nyt, så vi udbød Barcelona som rejsemål. Men de politiske forhold overhalede os indenom, så vi blev faktisk alle (både skole og elever) enige om at ændre rejsemålet til Italiens hovedstad ROM.

Og det har vi aldrig fortrudt!

19 elever, 4 gæster fra køkken og kontor samt Lars og Jens drog meget tidlig søndag morgen af sted med bus mod lufthavnen i Hamburg, hvorfra vi skulle flyve. Så søndag eftermiddag ankom vi til Rom og blev hurtig indkvarteret på Hotel Repubblica, som ligger helt centralt i byen. Herfra kunne vi på gåben nå det meste af det, man skal se i Rom. Og til elevernes store glæde lå der i kælderen på hotellet en McDonald restaurant. De fik i de kommende dage fordoblet deres omsætning!

Og allerede første aften gik vi til Trevi fontænen og så det fantastiske springvand, og så var stemningen på turen ligesom lagt.

Samtidig var vejret med os hele ugen. Enkelte regnbyger, men mest sol og omkring 15 grader.

De næste 2 dage var vi med guide på besøg i Colosseum, Forum Romanum, Vatikanet med Peterskirken og det Sixtinske Kapel og sluttelig på Castello st. Angelo, Engleborgen. Fantastiske besøg og en guide, der på levende vis fik berettet de dramatiske historier. Ret imponerende at eleverne i over 3 timer uden pause kunne følge med.

Tempoet blev sat ned de næste dage, hvor vi så Pavens domkirke og var nede i katakomberne og se de gamle gravsteder. Og så kom vi da også på marked, hvor eleverne var gode kunder.

Endelig så vi selvfølgelig også den gamle Pantheon kirke, og vi var på flere af de berømte pladser i byen som fx Piazza Navona og Piazza Espagna med den spanske trappe. Og så nød eleverne at have en hel eftermiddag til egen disposition. Her blev der rigtig shoppet.

2 aftener var vi fælles ude og spise på lokale restauranter, og det var dejligt og hyggeligt, og maden var klassisk italiensk.

På den sidste dag fredag gik vi en sidste tur i byen og var inde og se en filmforestilling om Rom og en kirke, inden vi trætte satte os i bussen mod lufthavnen, hvor vi tidligt om aftenen fløj tilbage til Hamburg.

En rigtig fin og oplevelsesrig tur, og så var eleverne, vi havde med rigtig flinke og interesserede, og det var rart for os alle, at alle aftaler om tid og sted blev overholdt.