Nyheder

Forfatter: (elev) Ida-Marie Kretzchemer Larsen

Mandag d.27 til torsdag d. 30 august

Introtur 2018

Næsten morgenfriske og klar på en ny dag, stod Vesterlund op mandag morgen, og var ved at gøre os klar til introturen. Vi havde fået udleveret en pakkeliste i forvejen, og (næsten) alle havde pakket det hele dagen før, så det hele stod klar til om morgenen. Efter morgenmad fik vi smurt madpakker i køkkenet og fik læsset alt vores baggage ind i trucken, så vi ikke skulle cykle med alt på ryggen. Det var virkelig rart! Vejret var dog ikke lige så fedt, selvom det stadig er august, så det var på med regntøjet, da vi skulle afsted. Vi blev sendt afsted i vores FUT-grupper lidt over 9, og afsted gik det i de gule veste mod Lyngsbolejren i Fredericia. Trods modvind og en del regn var humøret godt, også selvom turen var lidt hård. Planen var at vi skulle snuppe en middagspause på McDonald’s, men det blev lidt en anden middagspause for min FUT-gruppe. Vi kørte forkert, big time, så det blev en 10km omvej og frokost på Sunset Boulevard i stedet. Trods lidt problemer med stedsansen, var det rart med godt humør blandt FUT-gruppen og at vi kunne få tørret vores sokker ude på toilettet, i de der man tørrer sine hænder i 🙂

Vi kom endelig til Lyngsbo, og derefter skulle vi finde vores baggage, og slå vores telte op. Lyngsbo ligger lige ved siden af den nye Lillebæltsbro, og lige ud til vandet, så det var noget af en udsigt at vågne op til. Det var lidt svært at tænke positive tanker, da det begyndte at regne, idet vi skulle sætte vores telte op. Alt blev lynhurtigt vådt og fugtigt, og mine roomies og jeg var nød til at hente nogle gulvklude, så vi kunne tørre alt vandet op inde i teltet. Det gjorde derfor rigtig godt med noget aftensmad, og det var vildt lækkert at få varmen igen, nu hvor vi havde været kolde og gennemblødte i lang tid.

De næste dage gik med masser af aktiviteter, hygge og udfordringer. En af morgenerne var der også et tilbud om at komme ud og få en morgendukkert inden morgenmad. Der var faktisk flere end jeg troede, og hvis ikke man var vågen før man gik i vandet, så var man i hvert fald bagefter!

Til aktiviteterne skulle vi bl.a. lave flere ting sammen i vores FUT-grupper. Vi spyttede med vingummier ud af næsen, spiste bananer med fødderne, byggede sandslotte, spiste flødeboller med en nylon-strømpe på hovedet og meget andet. Der var også et tidspunkt, hvor der var frivillige aktiviteter, som f.eks. beachvolley, rundbold, stratego, fodbold, kreative ting på stranden og noget livrednings leg i vandet. Jeg valgte først beachvolley og derefter et smut i vandet. Der var kommet en kystlivredder, som havde taget en masse boards med. Han hedder Andreas og gik på Vesterlund samme år som vores to lærere Esben og William. Vi måtte ikke bade i havet uden en kystlivredder til stede, så det var ret fedt han lige gad at hjælpe os, og endnu federe han ville lege med os! Det var helt vildt fedt at prøve de boards, han havde med, selvom det var lidt svært at holde balancen. Tirsdag aften var der bålhygge og sang. Det var virkelig hyggeligt! Der blev uddelt sanghæfter, og med William på guitar og Markus på Melodika, blev der sunget og hygget. Vi fik også et fint indslag fra Malthe som spillede en af hans sange, som han selv havde skrevet, og sluttede af med at spille ’’15 år’’ med DDH. Begge sange havde kor på af alle os andre elever. En smuk og virkelig hyggelig aften med stjernehimmel og blodmåne gik alt for hurtigt, og jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste, der godt kunne have siddet ved bålet i lidt længere tid 😀

En af dagene blev vi også delt op i to hold, og da Lyngsbolejren ligger tæt på Lillebæltsbroerne, cyklede vi over den gamle bro, og tog et smut forbi is-mutter på Skovgrillen. Det andet hold cyklede til Fredericia, hvor Jens Hagelskjær fortalte os historier om krigen, og viste os voldene og forskellige statuer. Efter en kort forfriskning tilbage på Lyngsbo byttede holdene og kom hjem igen til lækker grillmad!

Det fede ved at være på introtur, er at lære lidt mere om folk, end det man kendte til dem på skolen. Det var ret sjovt og interessant at se reaktionerne fra alle, nu hvor vi var udenfor vores vante rammer, og prøve noget vi aldrig havde prøvet før. Man fik et lidt bedre indtryk af hvem de forskellige var, og hvordan andre reagerer i forskellige situationer. Nu har vi selvfølgelig kun kendt hinanden i 3 uger, men for mig har det gjort en kæmpe forskel! Jeg har lært en del nye navne, og det er der med garanti også en masse andre der har! Det er virkelig også fedt at se dem der kæmper, og andre der bare går til den, selvom de synes vandet er iskoldt, bakken er hård at cykle op ad, eller at de aldrig har prøvet at slå et telt op før. Det er nemlig fedt at se hvor nemt tingene går, når man har hinanden! Jeg tror, at man viser meget mere af sig selv, når man er på sådan en tur, end hvad man gør hjemme i vante rammer. Jeg var også helt vildt glad for at mærke, hvor gode vi som elever er, til at hjælpe hinanden igennem det hele, og at vi var så gode til at holde humøret højt! Lærerne var også gode til at hygge sammen med os, og det var en helt vildt god tur de havde fået stablet på benene!

Efter store mængder tiltrængt kakao, grillmad, regn og blæst, aktiviteter, hygge, gode snakke og cykelture, skulle vi hjem til kære Vesterlund. Lærerne var gode til at strukturere det hele, så det hele gik nemt og hurtigt. Vi fik pakket teltene ned (også i regnvejr) og smidt det i trucken. Inden vi alle sammen cyklede afsted, skulle vi lave en kæmpe række for enden af græsplænen, hvor vi ”støvsugede” hele grunden for eventuelt skrald. Vi havde selvfølgelig været super seje til at smide vores skrald i skralderen, så der var næsten ingenting at komme efter. De første der blev sendt hjem var den gruppe, som følte at de ikke var lige så hurtige, som alle vi andre, og som godt kunne bruge lidt flere pauser undervejs. Efter dem kom resten af FUT-grupperne afsted, og til sidst kom tonse-gruppen afsted. Det var dem som havde gode ben, og bare ville tonse hjemad uden særlig mange pauser. Med en velfortjent middagspause på McDonald’s, gik det fremad igen.

Cykelturen var lidt hård, men med hinanden er det hele jo meget sjovere!

En god introtur er nu ovre, og en masse nye gode minder er skabt. – Og efter en god oplevelse, var det ret lækkert at komme hjem til forlænget weekend!