Nyheder

Dato: 16/09/2016
Forfatter: (elev) Victor Kjersgaard

img_3856

Højt at flyve

Faldskærmsudspring

Torsdag morgen kl. 08:05 starter turen. Bussen kører mod Vamdrup, hvor vi skal bruge resten af dagen, samt de efterfølgende dage frem til lørdag aften. Vi kører i bussen sammen med dykkerne, hvor vi, som de første, bliver sat af i SKYDIVE 2000. SKYDIVE 2000 er en gamle hyggelig klub. Deres klubhus har en stemning af venskab, minder og det vigtigste af det hele, nemlig stemningen af at du høre hjemme.

Torsdag morgen i bus mod Vamdrup Flyveplads.

Hele torsdag var spækket med teori. Vi startede med alle basis ting. F.eks. flyvepladsen, landingsbanen for fly og landingsbane for os faldskærmselever. Efter det satte vi os ind i det der kan betegnes for et halvt klasse værelse, hvor William Wester lærte os alt om faldskærmen og faldskærmsudspring. Han lærte os, hvordan vi skulle stige ud af flyet i luften, hvordan man drejer med faldskærmen, tilgang til landing og hvordan ville skulle lande. Det virkede som en leg for os 15 elever. Men da han så begyndte at tale om alt det der kunne gå galt, blev det hele til virkelighed. Faldskærmsspring er ikke en leg, der er rigtigt mange ting, som kan gå galt undervejs. Nogle af disse ting kan man rette op på under flyvningen, andre kan kan få katastrofale følgere. William lærte os omkring de tre måder man kan løse et problem på.

img_3755

2

Lav en styreprøve

  • Styre prøve laves ved at, man tager det to styrehåndtag og hiver dem helt ned i moderat tempo to gange.

Udsnoning af liner

  • Ved at lave ottetaller med benene, kan man hvis du har snoninger i faldskærmen, sno dem ud.

Nødprocedure

  • Når du laver en nødprocedure, kobler du hovedfaldskærmen fra og erstatter den med en sekundær faldskærm.

Udover det kan man også få det man kalder en dobbeltskræm. En dobbeltskærm er, når både din hovedskærm og din sekundære faldskærm slår ud. I dette tilfælde må du ikke gøre noget, da det kan forværre din situation.

Fredag morgen og vi skulle have vores afgørende test. Testen er en 16 spørgsmål afkrydsningsskema. Da vi alle bestod var der kun en ting på dagsorden, nemlig udspring. Det første hold som skulle med flyveren var, Lasse, Jonathan og Mikkel. Derefter blev det min tur. Emilie, Solbjørg og jeg stod og ventede i 25 minutter. Adrenalinen pumpede gennem kroppen. Emilie var især meget nervøs. Først skulle vi have en tynd heldragt på. Derefter selve faldskærmen og et headset på. Til sidst hjelm og højdemåler. Vi skulle gennem et sikkerhedscheck af en 2. grads instruktør og så var vi ellers klar til at springe. I flyet er der plads til 5 springere og en pilot. Måden du sidder på i flyet er meget tæt, og i et lille futtog. De mindste sidder bagerst, og de tungeste sidder forrest. Af de to piger er jeg den tungeste, hvilket også vil sige at jeg skulle springe først. Min placering i flyet er ved siden af piloten, ud mod døren. Der går fire minutter inden vi når 1 km’s højde. Vi flyver hurtigt over flyvepladsen, så vi nogenlunde ved hvor vi er. Døren åbner. Dette øjeblik er for mig det værste. Jeg rækker hænderne ud og for fat i stræberen. Så svinger jeg røven ud og nu hænger jeg kun fat i flyets vinge. Jeg tæller til 3 og giver slip. Jeg tæller højt, som William havde lært mig. Zweitusind, to tusind, tre tusind, fire tusind og kontrol.

Alt i alt en mere end godkendt tur. Jeg kan kun sige, at jeg er blevet bidt af sporten, og skal snart som muligt ud og springe igen.Jeg kigger op på min faldskærm og ser at hele skærmen er slået helt fint ud. I headsættet hører jeg Svend-Åge, byde mig velkommen i luften. Mit hjerte hamrer derud af. Der er kun en tanke i mit hoved. JEG GJORDE DET! Jeg svæver i 2 minutters tid inden jeg begynder indflyvningen. Jeg lander blødt, lidt nede i knæerne, men ellers godt. Vi nåde at få tre spring i alt, inden vi skulle hjem lørdag.

img_3847